Tuesday, June 14, 2011

Buren in Mbarara

Ik verblijf hier in een goedkoop hotel tegen de rand van het uitgaanscentrum van Mbarara, een van de grootste steden in het westen van Uganda. Elke middag, als ik terugkom van mijn onderzoek, staat een hele groep verdwaasde Somaliers te wachten op wat komen gaat. Met busjes, vrachtwagens en bestelbusjes worden ze naar mijn hotel gebracht. Vaak staan ze in groepjes, mannen en vrouwen apart, wat grappen te maken, iets te eten of heftig te discussieren. Mijn tolk vertelt dat Somalische vrouwen de mooiste en tegelijkertijd de lastigste vrouwen op dit continent zijn. Als ik hem vraag wat zoveel Somaliers doen in het westen van Uganda, legt hij uit dat mijn hotel een tussenstop is voor redelijk welvarende vluchtingen uit de onrustige delen van het instabiele Somalie. Als ik de volgende ochtend mijn mierzoete melk-thee met chapati’s naar binnen werk, bekijk ik ze wat beter en vraag ik me af waarom ik de wanhoop in hun ogen niet eerder herkend had.

No comments: