Friday, January 21, 2011

Hostelbewoner

Het zit erop. De tentamens zijn gemaakt, de papers geschreven, in vier dagen ben ik weer in Nederland. Sinds mijn laaste post is er veel gebeurd, ik beperk me hier even tot het belangrijkste: begin deze maand ben ik met mijn Frans-Portugees-Italiaanse vriendengroep uit de studentenflats in buitenwijk Hostivař getrokken. Reden voor een ouderwets volle gang, om ons vertrek te vieren:

De Bijlmer van Praag lieten we achter ons, en met Hostivař het mooie uitzicht...
... de betoverende hemel tussen de grijsblauwe hoogbouw...
... de verrassende modderdouches tijdens waterleidingreparaties ... ... de buurtbewoners die onze welvaartsresten erg op prijs stelden...

... dit alles verruilden we voor de wijk Žižkov (uit te spreken als sjiesjkof), een flinke vooruitgang: we waren gepromoveerd van de Tsjechische Bijlmer naar iets wat meer doet denken aan de Kinkerstraat. Ons appartement, dat we nu met 9 man delen, is eigenlijk een hostel, dat bij gebrek aan bezoekers aan ons verhuurd is. Het hostel wordt doorgaans gerund door een hippie-achtige vrouw van rond de 50, Nadia, die na de hele wereld te hebben afgereisd in Praag is neergestreken met haar Pakistaanse vriend. Een impressie van ons nieuwe thuis:








Een prachtige locatie voor een welkomstfeestje, waar we onze huisbazin Nadia natuurlijk voor hadden uitgenodigd, die ons trakteerde op de Tsjechische likeur Becherovka, vergezeld door Cliff, de Pakistaan, die kruidige samosa's (gefrituurde aardappelkoekjes) had meegebracht. De gangen en kamers waren overvol, meer dan 50 Erasmus-vrienden waren op bezoek; de keuken werd tijdelijk ontruimd voor een groepsfoto van de hostelbewoners, vergezeld door een verdwaalde Griek:

Morgenavond is het weer feest in huis; ditmaal mijn afscheidsfeestje. Ik kijk er naar uit om weer in Amsterdam te zijn!

Tuesday, December 21, 2010

Decembereditie

Terwijl de economie der Lage Landen in de sneeuw vastloopt, de Nederlandse Spoorwegen meer klachten dan klanten ontvangen, de Hollandse kranten deze week openden met winterwonderlandplaatjes (zie boven: de Sint Jan te 's Hertogenbosch in de Volkskrant) wil ik even bevestigen dat het in Praag, hoewel gevoelsmatig een andere planeet, toch ook winter is. Met die ingebeelde afstand valt het dus wel mee: met vastgevroren Easyjets is Bohemia in slechts 3 dagen prima te bereiken. Bewijs van evenredige witheid:


De bussen en treinen rijden hier overigens wel.
Bijvoorbeeld naar het (soms ook zonnige) stadscentrum:

Of naar de klimhal aan de andere kant van de stad:


Ook 's nachts (met -13 °C ) rijden de trams en bussen door woeste sneeuwstormen. Naar de fameuze uit schroot opgetrokken Crossclub...






..Of naar een ska-band in een studentenclub, in een kelder van een in de hitte van de Koude Oorlog opgetrokken studentenkamercomplex, boven op een van de hoogste heuvels van Praag:






Dezelfde band (Basta Fidel) in de zomer, ditmaal zonder mede-student Max op trombone, maar met totaal overbodige bh-dragende jongeman:




Verder vermaakt men zich hier prima met gestrande sneeuwpoppen, sneeuwpiramides en sneeuwpoedels



en terug naar huis ploeteren door de sneeuw...


Vraagt u zich af, wat doet een Tsjech met Kerst?

A) Op straat gerookte ham eten

B) Op straat gevangen karper verorberen (geen eigen foto's)






C) Zich op straat beklagen over de politiek: de corruptie, die minister van Binnenlandse Zaken Radek John er onder grote druk toe dwong om met een pakket van 57 verschillende wetsvoorstellen te komen, waaronder serieuze straffen voor corrupte politici en extra bescherming voor klokkenluiders.
Of men spreekt over het laatste politieke schandaal: de 'gay test', verdedigd door hetzelfde ministerie, waarbij sommige asielzoekers gedwongen worden zich uit te kleden. Om te testen of zij terecht claimen dat ze vervolgd zijn op grond van hun homoseksuele aard, wordt aan hun penis een apparaatje verbonden, dat hun lichamelijke reactie meet, terwijl ze naar heteroseksuele erotiek moeten kijken. Is er weinig respons, dan wordt aangenomen dat er waarheid schuilt in hun claim.
Hoewel het een goede kandidaat lijkt voor een ouderwets broodje-aap-verhaal, melden meerdere kranten het; zie ook het artikel: http://www.praguepost.com/news/6809-eu-criticizes-gay-tests-on-asylum-seekers.html

Tot slot, wat valt een hardwerkende student zich zoal op, als hij zoveel tijd in boeken en bibliotheken doorbrengt dat een bijdrage aan deze weblog er maar zelden van komt?

1) Er is een gaderobe in de universiteit. Versleten dames nemen jassen, tassen, mutsen, handschoenen en winterlaarzen in; een gratis service die studenten veel aan en uitkleden scheelt.
Ook in de moderne filosofie-bieb (Apple flatscreens overal) kan je je jassen kwijt. Niet zo lang geleden: de dienstdoende garderobeman kijkt tv met 1 oog als ik binnenkom, gebaart dat ik zelf achter de balie mag lopen om jas & tas op te hangen en een nummertje te pakken. Als ik wegloop sluit hij ook zijn tweede oog.

2) In de mensa van de faculteit verkoopt men bier voor 11 kronen (Amsterdammertje) en 19 kronen (voor een halve liter), respectievelijk 40 en 80 eurocent. Voor de liefhebbers is er ook rum en wodka: voor omgerekend een euro.

3) De receptionisten (twee mannen op leeftijd) verzamelen McDonalds figuurtjes en andere plastic poppetjes, die ze op hun balie hebben uitgestald. Ik wil niet weten hoe hun droeve gezichten er uit hadden gezien als ze het zonder hun Happy Meal verzameling hadden moeten stellen.
Tot zover Praag! Fijne kerst allemaal!